Thursday, January 7, 2010

BACA PUISI PENA 8 JANUARI 2009

Baca Puisi PENA yang telah berjalan selama 11 tahun setiap bulan tanpa henti kini memasuki tahun yang ke-12 pada tahun 2010 ini. Baca Puisi PENA 2010 dimulakan dengan menampilkan tiga orang penyair iaitu Rahman Shaari, Daeng Ramliakil dan Marjan S.

Rahman Shaari merupakan penyair, pendeklamator, pengkiritik dan sarjana sastera yang tidak asing lagi. Beliau terkenal sebagai penghafal puisi yang menghafal beratus-ratus puisi. Beliau juga merupakan pensyarah merangkap Professor di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya.

Daeng Ramliakil atau nama sebenarnya Ramli Mat Akil adalah sasterawan yang sering tampil dengan karya-karya eksperimental sejak tahun 80-an dan memuncak namanya dalam dekad 90-an. Beliau telah menghasilkan banyak buku perserorangan dan memenangi banyak anugerah sastera.

Marjan S tergolong dalam angkatan penyair yang mengukir nama dalam dekad 90-an dan lebih terserlah pada era 2000-an. Pernah memenangi Hadiah Utama Utusan dalam kategori puisi. Puisi beliau banyak menyuarakan suara rakyat marhaen.

Baca Puisi PENA diadakan seperti biasa di Laman Rumah PENA, 961-7, Jalan Dewan Bahasa, Kuala Lumpur. Bertentangan dengan Wisma MAA dan di belakang Restoran Tupai-tupai. Acara bermula pada jam 8.30 malam. Semua dijemput hadir. Masuk adalah percuma. Makan disediakan.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Blog Archive

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP